ABB

Hej där,

Har varit en hyfsat lugn dag så har haft lite tid att läsa mer om Breivik. Har t.ex. läst de första dagar då han själv vittnade och berättade de helt ur sin egen synvikel. Tiden innan dådet och under själva bombningen och skottlossningen. Och jag måste säga att jag är helt faschinerad över hur han för sig och talar. Han är välartikulerad, lugn och verkar förbannat medveten om precis vad han ska säga, han döljer inget. Och jag tror faktiskt inte att han är psykiskt sjuk. Visst, det han har gjort är sjukt, men även en frisk människa kan bli hjärntvättad av sina egna åsikter. Det han tror på, vad som är rätt och fel i samhället, har han printat så långt in i sitt huvud att det liksom inte finns något annat. Han säger att han fått mycket inspiration av Al Quida och deras sätt att "jobba", och att han är som dom. "En marksoldat som skyddar sitt land". En psykiskt sjuk människa skulle t.ex. inte behöva meditera och träna sig själva till att inte känna någon empati eller känslor vilket Breivik tränat på i flera år. Den empati och känslolösheten skulle vara något dom fick ifrån sjukdomen. Han säger också "Jag kan inte säga att jag kan förstå det lidande som jag orsakat dem anhöriga och det kommer jag nog inte förstå. Om jag skulle tänka på det lidandet så hade jag inte klarat att sitta här idag, jag hade inte klarat att leva. Jag vet vad jag har gjort, men jag kommer inte sitta här och försöka känna". Han säger även att det är det värsta han någonsin har gjort och varit med om. Att han varit fruktansvärt nervös och precis innan han börjar skjuta på Utöya så tänker han "gör det inte, gör det inte". Men han står för vad han har gjort och att han skulle göra om det igen. Ja, jag förstår att det flesta tycker att han är sjukt i huvudet.

Det jag försöker säga med det här är inte att jag försvarar honom, tvärtom. Får han domen att vara psykiskt sjuk blir det som en ursäkt för det han gjort och får istället behandling för det. Alltså, han får vara kvar i det "fria". Det finns ingen ursäkt eller ens en bra förklaring. Sätt aset bakom lås och dom, helt isolerad, och låt honom ruttna bort. Låt honom få känna hur det är att vara Norges, och kanske hela världens, mest hatade man. Jag hoppas att han var vid sina fulla sinne bruk så att han får ett liv i evig ensamhet och lidande.


Här har ni en länk till en kort dokumentär, kolla på den, jävligt intressant:
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brottstraff/terrordadetinorge/article13391884.ab

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0